Rapsodes julekalender: Luke 19

Ærede kringkastere. Det er med glede og stor iver jeg presenterer NRKs nye julekalender: Pakkorama.

24 dager, 24 pakker med kjendiser. I hver episode pakker vi opp en kjent, folkelig figur som vi har gjemt inni en overdimensjonert julepresang. Hvem som helst kan lure seg på innsiden av de mystiske gavene. Lothepus. Tone Damli. Jonas Gahr Støre. Gjennom hele adventen vil nysgjerrige nordmenn gjette på meningen bak gavenes fasonger, bånd og innpakningspapir. Alt kan være hint, nemlig. Det blå gavepapiret på pakken med Fred Buljo viser til fargen på øynene hans. På Astrid S-pakken står det «Fra Spania», en klar referanse til at hun i vinterferien 2006 ferierte med familien i Alicante.

24 episoder høres kanskje ut som mye, kjære kringkastere. Men vær for all del ikke redd for at showet vil stagnere. For jo nærmere vi kommer julaften, jo større er sannsynligheten for at kjendisen er død av oksygenmangel. For nei, de slipper ikke ut av presangen før det er deres tur til å bli pakket opp.

Er det én ting reality har lært oss, er det at kjendiser elsker å prøve ting de ikke kan. Det inkluderer å være sperret inne i en boks med lite luft i potensielt flere uker. Se for dere publikum når Ronny Brede Aase pakkes opp og må gjenopplives med brystkompresjoner. Forestill dere reaksjonene. Kommentarene, overskriftene, diskursen. «Oppfyller NRK sitt samfunnsoppdrag med Pakkorama?». «Er dette egentlig kultur?». «Aftenposten mener: Ikke riktig at Alex Rosén omkom for vår underholdning».

Pakkorama, O Store Kringkastere, er hele Norges gjettelek gjennom julestria: En kalender, en konkurranse og et kjendisprogram i ett, pakket inn i glanset papir og fargemettet gavebånd, fra oss alle og til dere alle. Seeren som gjetter flest kjendiser, vinner dessuten to billetter til NRKs opplevelsessenter.

Noen spørsmål? Hva? Hvordan jeg kom meg inn her? Gjennom sjakten, så klart.