Rapsodes julekalender: luke 3

Julekalenderen består av 24 vinduer som er inne i hverandre. Hvert vindu representerer et tilslørt lag i deg selv. For å komme inn i neste luke må du smelte i ett med vinduet og svømme gjennom glasset som et spøkelse. Bak hvert vindu finner du et rom. Inne i rommet sitter et dyr. Dyret representerer en egenskap i deg selv. 

Du får en mulighet til å bli kjent med egenskapen som noe ukjent og fremmed. 

Du kan se på fremsiden og baksiden av egenskapen, stryke dyret over snuten eller ryggen, ta en kikk på tannstellet, spørre om hvordan balansen i magesyren er? Hvis du er nysgjerrig av deg kan du splitte dyret i to og dissekere egenskapens kropp. Du kan gå til sengs med dyret om du vil. 

Neste morgen svømmer du gjennom et nytt slør, over i et nytt rom. I rommet sitter et nytt dyr. And so it goes. 

På julaften, den tjuefjerde dagen, får du mulighet til å feire jul med alle de tjuefire egenskapene du nå har blitt kjent med. Du kan for eksempel starte med å be dyrene holde lanke og danse i ring rundt juletreet. Hvis det er noe silkebånd som er vanskelig å knyte opp ber du bare en krabbe om å klippe det av, en tiger kan rive av gavepapiret om teipen er for stramt på, og de styggeste gavene mater du en flodhest med. 

En hest kan temme moren din om hun blir for utålmodig, og hvis broren din kjeder seg lar du han ri på en svær og hvit kanin som hopper rundt og rundt og rundt i stua. Pappaen din kan ha en dyp samtale med en brilleslange, og tanta di får strikkeinspirasjon fra pelskåpa til en zebra. 

Helt på slutten av kvelden kan du spise opp alle dyrene eller så lar du en av de spise opp deg. Husk å legge frem et glass med tannpirkere!